Τα εργαστήρια-σεμινάρια μου


Ενδιαφέρουσα Ανακοίνωση

Επειδή πάντα κάτι σχεδιάζεται στην αρχή της  χρονιάς μετά κάθε Σεπτέμβριο, μπορείτε να έρθετε σε επαφή μαζί μου στα στοιχεία της Σελίδας
"Πώς να επικοινωνήσετε μαζί μου"
και να έχετε άμεση ενημέρωση για  όσα δρομολογούνται να ξεκινήσουν

Φεβρουάριος 2024


Η προφορική αφήγηση μέσα στους εκπαιδευτικούς χώρους υπήρξε μια πρακτική με μεγάλο βάθος χρόνου τόσο στη Δυτική Ευρώπη όσο και στη Βόρειο Αμερική, με εφαρμογές που δεν συνδέονταν απαραίτητα ή μονοδρομικά με την προσχολική αγωγή και την πρώτη μικρή σχολική ηλικία. Η εμπειρία από την εισαγωγή της σε όλες σχεδόν τις βαθμίδες της εκπαίδευσης στη δύση, έξω από τους χώρους της παραδοσιακής κοινότητας, υπήρξε πλούσια σε παρακαταθήκες, γόνιμους προβληματισμούς, καταγεγραμμένες πορείες, ορατά αποτελέσματα, υποσχόμενες συνθήκες μακριά από τη λογική χρήσης της ως ενός ακόμη εκπαιδευτικού εργαλείου, που θα υπονόμευε και θα υποβάθμιζε την ποιητική της αξία και τις δυνατότητες προσέγγισής της ως επικοινωνιακού και ψυχοδυναμικού μέσου.

Ο επιμελητής του παρόντος ιστολογίου, βρέθηκε και από τις δύο μεριές της σχέσης και της συνάντησης, ως δάσκαλος της τάξης και ως προφορικός αφηγητής, που θέλησε να προάγει την αίσθηση από την προσωπική του εμπειρία και διαδρομή, να μοιραστεί τα δώρα του λαϊκού παραμυθιακού λόγου και να μεταφέρει μέσα και έξω από τις σχολικές αίθουσες, στα επιστημονικά συνέδρια και τις ημερίδες, την ιδέα της αναναγκαιότητας επανεκτίμησης της προφορικής αφήγησης και την ανίχνευση δυνατοτήτων για την εισαγωγή της μέσα στους χώρους του σχολικού περιβάλλοντος ακαδημαϊκού και μη.

Το κάλεσμά μου από σχολικούς συμβούλους και πανεπιστημιακούς καθηγητές υπήρξε από πολύ νωρίς ένα συνεχές μήνυμα πως υπάρχει μια αναδυόμενη ανάγκη και μια προσπάθεια αφουγκράσματος τούτης της σχέσης που ο λαϊκός άνθρωπος όπου γης το έκανε καθημερινή πράξη με πολλαπλές εφαρμογές.

Από τις μονοήμερες συναντήσεις με δασκάλους του 2004 στην Α' Αθήνας, στις ημερίδες του 2005 στην Πρέβεζα για τις νηπιαγωγούς, σε ανάλογες ημερίδες για εκπαιδευτικούς της Αβάθμιας στο Ηράκλειο της Κρήτης το 2006 , τις προδρομικές διημερίδες στον Ταύρο το 2001, τις ημερίδες με τους υπεύθυνους των Πολιτιστικών Θεμάτων το 2008,  τις ημερίδες ιδιωτικών σχολείων για τα παραμύθια ενάντια στην Κρίση το 2009 και την Α΄ Μαγνησίας το 2011, τις πανεπιστημιακές αίθουσες ξεκινώντας το 2008 στο Ρέθυμνο και σχεδόν κάθε χρόνο από το 2010 και μετά, τις ημερίδες της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας στο Κερατσίνι το 2012, στο Παλιό Φάληρο το 2014 και τα λογής λογής πανεπιστημιακά συνέδρια από το 2006 και μετά.

Η ιδέα να πραγματοποιηθεί ένα προαιρετικό τετραήμερο σπαστό βιωματικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς,  με τρεις τρίωρες συναντήσεις διακριτών θεματικών περιεχομένων, τις Παρασκευές 9/2, 16/2, 23/2 και 1/3/2024 μεταξύ 17.00 με 20.00 και μια συνάντηση πρακτικής άσκησης-έκθεση στην αφήγηση, στο φιλόξενο 74ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών στην Πλάκα οδήγησε στη θεματική:  «Να σου πω μια ιστορία: Από το δάσκαλο στον αφηγητή-Όρια και εμβαθύνσεις μιας αυτοανακαλυπτικής σχέσης με πολλαπλές εφαρμογές στη σχολική αίθουσα» με δώδεκα συμμετέχουσες και πολύ ενδιαφέρον, που θα αναδείξει δυνατότητες και προσεγγίσεις στην πράξη.

Η συμμετοχή των ενδιαφερομένων αφορούσε μόνο εκπαιδευτικούς της θέσης ευθύνης (12) της Γ. Πολυζώη Σ. Ε. ΠΕ 70 του 1ου ΠΕΚΕΣ Α΄Αθήνας και είναι μια προσφορά του γράφοντος προφορικού αφηγητή και εκπαιδευτικού σε συναδέλφους/σσες προκειμένου να ανακαλύψουν έναν απίστευτο κόσμο δυνατοτήτων, αισθήσεων, συνομιλιών, ανιχνεύσεων και ανακαλύψεων καθώς και επικοινωνιακών και εκπαιδευτικών οδοιποριών. 

Ιούλιος 2022



Νοέμβριος 2018



Ξεκινά με την υποστήριξη της Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας
"Παραμύθια και Μύθοι στου Κένταυρου τη ράχη"
ένα εργαστήρι με θέμα:

"Αφήγηση και γονείς: Ενδυναμώνοντας την οικογενειακή κοινότητα με επίκεντρο τις ιστορίες"
τον Νοέμβριο του 2018 σε τρεις τρίωρες συναντήσεις
για την αξιοποίηση της αφήγησης ιστοριών στον οικογενειακό χώρο.

Απευθύνται στους γονείς και κηδεμόνες του 56ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών και είναι δωρεάν


Μάρτιος 2018



Στα πλαίσια των εκδηλώσεων

" Παλαιό Φάληρο-Ένας βιβλιότοπος για παιδιά"

12-18 Μαρτίου 2018

Εισηγείται σεμινάριο εργαστηριακό για εκπαιδευτικούς
της Α/βάθμιας Εκπαίδευσης

με τίτλο:

"Τα λαϊκά παραμύθια και η αφήγησή τους ως γέφυρα συνάντησης
του λαϊκού πολιτισμού με τις σύγχρονες ανάγκες της εκπαίδευσης.
Μια εισαγωγή, ένα κέρασμα, μια διαδρομή του "Μια φορά κι έναν καιρό..."
με το "Εδώ και τώρα" της σχολικής τάξης"

Την Παρασκευή 16 Μαρτίου 2018
17.00-20.00
Πολιτιστικό Κέντρο Φλοίσβου


Εισήγηση:
Δημήτρης Β. Προύσαλης, δάσκαλος, αφηγητής,
Υποψήφιος διδάκτορας Λαογραφίας ΕΚΠΑ,
Επιστημονικός Εκπρόσωπος "Παραμύθια και Μύθοι στου Κένταυρου τη ράχη"




Απρίλιος 2016


Σάββατο 16 Απριλίου 2016
Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη Δήμου Αθηναίων

Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς:

"Το λαϊκό παραμύθι:
Από την ανάγνωση στην προφορική αφήγηση

Εισήγηση: Δημήτρης Β. Προύσαλης

Στα πλαίσια του σεμιναριακού κύκλου τεσσάρων συναντήσεων
που διοργανώνει

το Σωματείο ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΜΕΓΑΛΩΝΩ
με θέμα:

"Πώς εξελίσσεται το παιδί ως αναγνώστης;"


........................................

Σεμιναριακός Κύκλος για το λαϊκό παραμύθι" 
και εισαγωγή στην αφήγησή του

"Να σου πω μιαν ιστορία..."

(Νοέμβριος 2015-Μάρτιος 2016)


Ένας σεμιναριακός κύκλος δεκαπέντε δίωρων συναντήσεων
για τον ανεξάντλητο κόσμο των λαϊκών παραμυθιών
και όσων σημαντικών κι άγνωστων κρύβονται πίσω από τις ιστορίες του κόσμου

Συνολική διάρκεια 30 ωρών

Κάθε Τρίτη 7.00 μμ-9.00 μμ 
στον φιλόξενο χώρο της Βιβλιοθήκης της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών
Αγίας Ελεούσης 4, Μοναστηράκι
(πλησίον του σταθμού ΜΕΤΡΟ και ΗΣΑΠ)

Αριθμός συμμετοχών περιορισμένος
Τηλ. επικοινωνίας 210-3245098


Εργαστήρι για την τέχνη της Αφήγησης
στο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΜΕΛΕΤΗΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ


Εργαστήριο για το λαϊκό παραμύθι  
σε συνεργασία με το  Εργαστήρι Μελέτης της Παιδικής Ηλικίας

"Έλα να πούμε μια ιστορία:  
Λόγος και εικόνα στη μυθοπλασία του λαϊκού παραμυθιού"

Ποια χαρακτηριστικά  κάνουν μια ιστορία να ανήκει στα λαϊκά παραμύθια; Ποια είναι τα απαραίτητα στοιχεία που συγκροτούν ένα αφηγηματικό "σώμα" μιας ιστορίας; Πώς φτιάχνουμε εικόνες κίνησης και πώς εικόνες περιγραφής; Με ποιον τρόπο  χτίζουμε τον λόγο της αφήγησης μεταφέροντας μια έντυπης-καταγεγραμμένης μορφής ιστορία ξανά σε προφορική μορφή; Μπορεί  ο λόγος να αποτελέσει εργαλείο οικειοποίησης μιας ιστορίας και πάνω σε ποια βάση; Πώς προσεγγίζουμε χωροταξικά μιαν ιστορία ζωντανεύοντας αφηγηματικά το πλαίσιο στο οποίο κινούνται οι ήρωες;  

Προϋπόθεση:                                                                                                                                              
Οι συμμετέχοντες να φέρουν μαζί τους ένα λαϊκό παραμύθι που θα αποτελέσει τη βάση της προσωπικής τους εμπλοκής


Εισηγητής:  Δ. Β. Προύσαλης (Μ. Α) δάσκαλος,
αφηγητής και μελετητής λαϊκών παραμυθιών, 
Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Αφήγησης Πηλίου
"Παραμύθια & Μύθοι στου Κένταυρου τη ράχη"


Το εργαστήριο απευθύνεται σε:

- φοιτητές και απόφοιτους παιδαγωγικών, φιλοσοφικών κλπ Σχολών,                                                                
                                  - σε εκπαιδευτικούς, γονείς, ψυχολόγους

 και σε οποιονδήποτε άλλο αγαπά τα λαϊκά μας  παραμύθια. 

Θα δοθεί πιστοποιητικό συμμετοχής και βιβλιογραφία.

Ημερομηνία διεξαγωγής:

  Κυριακή 1/11/2015 και ώρες 11.00-17.00

Συνολική διάρκεια:  6 ώρες.

Πληροφορίες-τηλ. επικοινωνίας 211-4051903

e-mail: info.childhood@gmail.com




Εργαστήρι για εκπαιδευτικούς

Στα Πλαίσια επιμορφωτικής Παιδαγωγικής Συνάντησης
που διοργάνωσε η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση-(Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε)
 -Παράρτημα Αττικής


ο Δημήτρης Β. Προύσαλης πραγματοποιεί εργαστήριο με θέμα:

 "Όταν η αφήγηση λαϊκών παραμυθιών
συναντά την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση"

Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2014
39ο & 141ο Δημοτικά Σχολεία Αθηνών


....................................................................................
Εργαστήριο για το λαϊκό παραμύθι
σε συνεργασία με το 
Εργαστήρι Μελέτης της Παιδικής Ηλικίας


"Εισαγωγή στην Τέχνη της Αφήγησης"

Τι είναι τα λαϊκά παραμύθια και με ποια κριτήρια τα  επιλέγουμε προκειμένου να τα αφηγηθούμε; Σε ποιο ακροατήριο απευθύνονται; Ποια είναι τα απαραίτητα στοιχεία που συγκροτούν ένα αφηγηματικό "΄σώμα" μιας ιστορίας; Πώς φτιάχνουμε εικόνες και πώς χτίζουμε τον λόγο της αφήγησης μεταφέροντας μια έντυπης-καταγεγραμμένης μορφής ιστορία ξανά σε προφορική μορφή; Σε τι διαφέρει ο μύθος , η λαϊκή παράδοση και ο θρύλος από το παραμύθι  
(Δ. Β. Προύσαλης, δάσκαλος, αφηγητής, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Αφήγησης Πηλίου "Παραμύθια & Μύθοι στου Κένταυρου τη ράχη" Αγ. Γεωργίου Νηλείας, Σωματείο "Παραμυθίας ιστόρησις").

Το εργαστήριο απευθύνεται σε:
- φοιτητές και απόφοιτους παιδαγωγικών, φιλοσοφικών κλπ Σχολών,
- σε εκπαιδευτικούς,
 και σε οποιονδήποτε άλλο αγαπά τα λαϊκά μας παραμύθια. 

Θα δοθεί πιστοποιητικό συμμετοχής και βιβλιογραφία.

Ημερομηνίες διεξαγωγής:
 3, 10  και 17 Δεκεμβρίου 2014 και ώρες  6-9.00 μμ.

Συνολική διάρκεια 9 ώρες.

Πληροφορίες -Τηλ. επικοινωνίας 211-4051903
e-mail: info@childhood.gr
.......................................................................................................................
Νοέμβριος 2013
ΗΜΕΡΙΔΑ «Η ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ»



Στόχοι της ημερίδας είναι α) να αναπτυχθεί γόνιμος προβληματισμός και δημιουργικός διάλογος αναφορικά με το ρόλο και τη σημασία της εικονογράφησης κειμένων, παραμυθιών, φυσικών φαινομένων, μύθων, ιστοριών τέχνης και των σύγχρονων διεθνών και ελληνικών πρακτικών εφαρμογών της στην εκπαίδευση, β) να αναδειχθούν οι σχέσεις της εικονογράφησης (λαϊκών) παραμυθιών, μύθων, φυσικών φαινομένων, βιβλίων τέχνης με την ιστορία, την επιστήμη, την τεχνολογία και η σύνδεση των σχέσεων αυτών με τον εκπαιδευτικό χώρο, γ) να παρουσιασθούν θεωρητικές προσεγγίσεις, ερευνητικά ευρήματα και παιδαγωγικές εμπειρίες σχετικές με την εισαγωγή των μεθόδων της εικονογράφησης σε διάφορες εκπαιδευτικές βαθμίδες και δ) να συζητηθούν η φύση και τα χαρακτηριστικά της πρακτικής άσκησης στο σχολείο.

Ο Δημήτρης Β. Προύσαλης συντονίζει δίωρο εργαστήριο με θέμα την εικονοποίηση στην αφήγηση των λαϊκών παραμυθιών.

Η ημερίδα απευθύνεται σε:
- εκπαιδευτικούς προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
- προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές παιδαγωγικών και άλλων τμημάτων
- ακαδημαϊκούς ερευνητές, καλλιτέχνες, παιδαγωγούς και στο ευρύ κοινό της τοπικής κοινωνίας
           
Θεματικές ενότητες ημερίδας
Α. Θεωρητικές προσεγγίσεις στην τέχνη της εικονογράφησης και της διδακτικής της
Β. Παιδαγωγικές εμπειρίες της εικονογράφησης στο Νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό
Γ. Η σχέση της εικονογράφησης με την ιστορία, την επιστήμη και την τεχνολογία
Δ. Ο ρόλος του εργαστηρίου στην εικονογράφηση

Το πρόγραμμα της ημερίδας θα περιλαμβάνει:
α. Προσκεκλημένες Ομιλίες
β. Οργανωμένες συζητήσεις
γ. Πρακτική εφαρμογή
Οργάνωση:
α) ΠΤΠΕ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Ξένια Αραπάκη, Επίκουρος Καθηγήτρια
                         
β) Π.Ε.Μαγνησίας Σχολικών Δραστηριοτήτων Υπεύθυνος Αντώνιος Αντωνίου


Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας Ν. & Σ. Τσαλαπάτα, Βόλος
30 Νοεμβρίου 2013
........................................................................................

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου