Τετάρτη 30 Ιουνίου 2021
Δυο Μικρασιάτικα παραμύθια στην Κοκκινιά που γέννησε τη Νίκαια
Σάββατο 26 Ιουνίου 2021
Ένας λαϊκός μύθος σαν μουσικό παραμύθι στην Εθνική Λυρική Σκηνή
Με μεγάλη χαρά πληροφορηθήκαμε την τελική δρομολόγηση του Εκπαιδευτικού προγράμματος με θέμα τον μύθο των Εσκιμώων Ινουίτ του Βορειοαμερικανικού Αρκτικού κύκλου από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Η ιστορία "Το κοράκι και η φάλαινα" προέρχεται από την συλλογή "Παραμύθια του Κάτω Κόσμου' των Εκδόσεων ΑΠΟΠΕΙΡΑ σε μετάφραση-απόδοση και μυθοπλαστική διασκευή του Δημήτρη Β. Προύσαλη και αποτέλεσε τη βάση της συγκεκριμένης Εκπαιδευτικής και Καλλιτεχνικής Δράσης της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Οι Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Δράσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζουν το μουσικό παραμύθι Πώς βρέθηκε ένα κοράκι στην κοιλιά της φάλαινας; αποκλειστικά στην GNO TV. Η παράσταση θα είναι διαθέσιμη δωρεάν στο nationalopera.gr/GNOTV έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021.
Πρόκειται για το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα του ομότιτλου εκπαιδευτικού προγράμματος που πραγματοποιήθηκε μέσα στη φετινή χρονιά σε συνεργασία με επτά σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Αττικής. Το πρόγραμμα, μέσα από σύγχρονα και καινοτόμα εργαλεία, έφερε σε επαφή εννέα εκπαιδευτικούς και δεκάδες μαθητές δημοτικών σχολείων με τον χώρο του μουσικού θεάτρου, έτσι όπως αυτός υπηρετείται σήμερα στην Εθνική Λυρική Σκηνή.
Πάνω από
130 μικροί και μεγάλοι περφόρμερ συμμετέχουν στη μουσική παράσταση Πώς
βρέθηκε ένα κοράκι στην κοιλιά της φάλαινας;, η οποία βασίζεται σε έναν
παραδοσιακό μύθο της φυλής των Ινουίτ (Εσκιμώοι της Αλάσκας, της Γροιλανδίας
και του Καναδά). Πολυφωνικά παραδοσιακά τραγούδια, ηχοτοπία της φύσης και
σύγχρονα μουσικά ιδιώματα συνθέτουν ένα συναρπαστικό μουσικό παραμύθι που
συνομιλεί με την τέχνη του animation, προσφέροντας μια σπάνια εμπειρία θέασης
και ακρόασης. Η μουσική διεύθυνση και η καλλιτεχνική επιμέλεια της παράστασης
είναι της Δήμητρας Τρυπάνη, ενώ η σύνθεση του μουσικού παραμυθιού ανήκει στην
Ισμήνη Γυφτάκη-Μπεκ.
Η
παραγωγή βιντεοσκοπήθηκε χωρίς την παρουσία κοινού και με όλα τα αναγκαία μέτρα
προστασίας από τον COVID-19 στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο Κέντρο
Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στις 27 και 28 Μαΐου 2021.
Υπάρχουν διαθέσιμοι ελληνικοί και αγγλικοί
υπότιτλοι.
Η
παραγωγή και η δημιουργία της GNO TV υλοποιούνται με τη στήριξη της δωρεάς του
Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας
της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Ο μύθος των Ινουίτ
Ειδική προβολή:
Την Κυριακή 27 Ιουνίου 2021, στις 21.00, οι Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Δράσεις ΕΛΣ, σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), παρουσιάζουν μια ειδική προβολή της παράστασης Πώς βρέθηκε ένα κοράκι στην κοιλιά της φάλαινας; στο Ξέφωτο του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος, δίνοντας τη μοναδική ευκαιρία σε μικρούς και μεγάλους να απολαύσουν το μουσικό παραμύθι σε γιγαντοοθόνη. Η εκδήλωση πραγματοποιείται με ελεύθερη είσοδο και θα τηρηθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ.
Πώς φτιάχτηκε το Κοράκι
Η
παράσταση Πώς βρέθηκε ένα κοράκι στην κοιλιά της φάλαινας; βασίζεται
σε έναν παραδοσιακό μύθο της φυλής των Ινουίτ, δηλαδή των Εσκιμώων της Αλάσκας,
της Γροιλανδίας και του Καναδά. Στον μύθο περιγράφεται πώς γεννήθηκε στον κόσμο
το πρώτο τραγούδι και ο πρώτος χορός.
Η
παράσταση αποτελείται από δύο διαφορετικά μουσικά έργα, τα οποία ωστόσο
πλέκονται μεταξύ τους, δημιουργώντας ένα συνεχές ανάγλυφο μουσικό παραμύθι. Το
ένα, το οποίο αποτέλεσε την έμπνευση και το ιδανικό πλαίσιο για την παράσταση
αυτή, είναι το έργο της Ισμήνης Γυφτάκη-Μπεκ Το κοράκι και η φάλαινα,
ένα σύγχρονο μουσικό παραμύθι για εννέα φωνές και μικρό σύνολο δωματίου. Το
άλλο, το οποίο λειτουργεί ως μουσικοθεατρικός εμπλουτισμός του πρώτου, είναι
ένας κύκλος πολυφωνικών επεξεργασιών έξι παραδοσιακών τραγουδιών από την Ελλάδα
και το εξωτερικό της Δήμητρας Τρυπάνη.
«Παρότι
τα δύο αυτά έργα έχουν πολύ διαφορετικό χαρακτήρα, εντούτοις ο τρόπος που
συν-πλέκονται και συν-θέτουν την αφηγούμενη ιστορία δίνει μια ισχυρή ανάγλυφη
και πολύχρωμη μουσική ταυτότητα που χαρακτηρίζει συνολικά την παράσταση. Η
παράσταση ανήκει στο είδος του σύγχρονου μουσικού θεάτρου και χαρακτηρίζεται
μουσικά από έντονα πολυστιλιστικά στοιχεία. Οι 130 περίπου μικροί και μεγάλοι
συντελεστές αναλαμβάνουν στη διάρκειά της πολλαπλά ερμηνευτικά “καθήκοντα”, με
κύρια το πολυφωνικό τραγούδι, την αυστηρά καθορισμένη αφήγηση (ρυθμική και
μελωδική) και το body percussion (σωματικά κρουστά). Κύριοι αφηγητές του
παραμυθιού είναι οι ενήλικοι συμμετέχοντες: οι δάσκαλοι, οι συντονιστές του
προγράμματος και οι επτά τραγουδιστές. Οι εκατό και πλέον μικροί συντελεστές
που παίρνουν μέρος –μαθητές Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης δημοτικού– τραγουδούν τα έξι
τραγούδια του κύκλου των επεξεργασιών και επίσης συμμετέχουν κατά τόπους και
στην αφήγηση του μουσικού παραμυθιού, είτε με “κουρδισμένη”, δηλαδή τονικά
καθορισμένη αφήγηση, είτε με τη δημιουργία ηχοτοπίων που “ντύνουν” το παραμύθι,
πάντα σε σταθερή “συνομιλία” με το υπέροχο animation του Γιώργου Νικόπουλου που
“ντύνει” σκηνικά την παράσταση»,
επισημαίνει η Δήμητρα Τρυπάνη.
Για το
animation της παράστασης, ο Γιώργος Νικόπουλος σημειώνει: «Με αφετηρία
τη συγκεκριμένη ιστορία καταφύγαμε σε μια αισθητική αναζήτηση σε παραδοσιακές
καλλιτεχνικές φόρμες, όπως η γλυπτική των Ινουίτ, οι κατασκευές οριγκάμι αλλά
και ο χορός, όπως αποδίδεται εικονογραφικά σε φιγούρες ζώων. Αν και η τέχνη της
φυλής των Εσκιμώων Ινουίτ είναι χαρακτηριστική και πλούσια τόσο στα γλυπτά όσο
και στη ζωγραφική τους, η ιδιαιτερότητα της ιστορίας ως προς την ευθραυστότητα
των ηρώων στις μεταξύ τους σχέσεις, αλλά και ως προς τον εσωτερικό κόσμο του
καθενός, μας οδήγησε σε κάτι αντιστοίχως εύθραυστο και ευαίσθητο, όπως είναι η
τέχνη των οριγκάμι. Για τον λόγο αυτό, οι χαρακτήρες και τα σκηνικά του
animation της παράστασης μοιάζουν με κατασκευές οριγκάμι, διατηρώντας κάποιες αναφορές
στην τέχνη των Ινουίτ κυρίως ως προς τον τρόπο που αποδίδουν τα ζώα μέσα από τα
γλυπτά τους. Η εικόνα συνδιαλέγεται σε όλη τη διάρκεια της παράστασης με τη
μουσική και την αφήγηση, με στόχο να παρουσιάσει αυτά που κατά τα άλλα στην
ιστορία υπο-νοούνται αλλά δεν περιγράφονται».
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα πίσω από την
παράσταση
Το νέο
πιλοτικό πρόγραμμα διαθεματικής καλλιτεχνικής και παιδαγωγικής δράσης Πώς
βρέθηκε ένα κοράκι στην κοιλιά της φάλαινας; εγκαινιάστηκε από τις
Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ τον Σεπτέμβριο του 2020. Το
πρόγραμμα, συνολικής διάρκειας οκτώ μηνών, απευθύνθηκε με ανοιχτό κάλεσμα στα
σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Αττικής, φιλοδοξώντας, μέσα
από τη χρήση σύγχρονων και καινοτόμων εργαλείων, να φέρει σε επαφή
εκπαιδευτικούς και μαθητές δημοτικών σχολείων με τον συναρπαστικό χώρο του
μουσικού θεάτρου. Στόχοι του προγράμματος είναι η απόκτηση νέων (καλλι)τεχνικών
δεξιοτήτων, η ανανέωση και εμπλουτισμός –μέσω αυτών των νέων δεξιοτήτων– των
σχολικών εκδηλώσεων που καλούνται να ετοιμάζουν κάθε χρόνο οι εκπαιδευτικοί
μαζί με τους μαθητές τους, αλλά και η εισαγωγή των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών
και μαθητών στη δημιουργική διαδικασία μιας παράστασης μουσικού θεάτρου. Η
παράσταση Πώς βρέθηκε ένα κοράκι στην κοιλιά της φάλαινας; αποτελεί
την καλλιτεχνική απόρροια ολόκληρου του εργαστηριακού κύκλου αυτής της χρονιάς,
με τη συμμετοχή επτά σχολείων, εννέα δασκάλων και 110 περίπου μαθητών Δ΄, Ε΄
και ΣΤ΄ Δημοτικού.
Παρασκευή 25 Ιουνίου 2021
Δράση με παραμύθια στην Παγκόσμια Εβδομάδα Ευαισθητοποίησης στην Τυφλοκώφωση 26-27 Ιουνίου 2021
ΔΕΛΤΙΟ
ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 21/6/2021
Τον
Ιούνιο του 2021, με αφορμή την Παγκόσμια Εβδομάδα Τυφλοκώφωσης, σε όλον τον
κόσμο αναρτώνται δημιουργίες κατασκευασμένες από μαλλί. Είναι μια πρωτοβουλία του Παγκoσμίου Δικτύου Τυφλοκωφών DbI
.
https://www.deafblindinternational.org/get-involved-old/yarn-bombing-2021/
Με
αυτόν τον τρόπο συμβολίζεται η συνύπαρξη και η συμμετοχή όλων των ανθρώπων, μέσα
από μια διασκεδαστική δραστηριότητα προς έναν κοινό σκοπό: την ενημέρωση και
την ευαισθητοποίηση προς την τυφλοκώφωση.
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Τυφλοκωφών «το Ηλιοτρόπιο» κάλεσε τους φίλους του να πλέξουν τετράγωνα κομμάτια 20*20εκ και θα τα αναρτήσουμε σε διάφορες πλατείες και χώρους πρασίνου σ’ όλη την Ελλάδα, δείχνοντας έτσι την προσπάθειά μας για τη βελτίωση τα εκπαίδευσης και της ελεύθερης διαβίωσης των ατόμων που παρουσιάζουν διπλή αναπηρία στην όραση και στην ακοή.
Η εναρκτήρια εκδήλωση οργανώθηκε στην πλατεία Κύπρου στην Καλλιθέα στις 12 Ιουνίου από το Δημοτικό Σχολείο Τυφλοκωφών.
Οι
επόμενες εκδηλώσεις θα γίνουν:
Την
Τρίτη 22 Ιουνίου, στις 17:00, στην Πτολεμαΐδα.
Την Τετάρτη 23 Ιουνίου, στις 19:00 στα Γιάννενα, στον Μόλο.
Την
Κυριακή 27 Ιουνίου, στις 11:00, στην Κατερίνη,
στο Δημοτικό Πάρκο.
Τον
Αύγουστο στο Φεστιβάλ Λιμνών στην Καρδίτσα.
Συμμετέχουν όλοι οι Δήμοι της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας: Αργιθέας,
Λίμνης Πλαστήρα, Καρδίτσας, Μουζακίου, Παλαμά και Σοφάδων.
Στις
αρχές Σεπτεμβρίου, στα Τρίκαλα.
Θα
δημιουργήσουμε ιδιαίτερα μοτίβα και θα ντύσουμε δένδρα, κολώνες, παγκάκια,
ποδήλατα κλπ.
Οι
εκδηλώσεις είναι ανοιχτές για τους ενδιαφερόμενους, που μπορούν να συμμετέχουν
διαδραστικά, δημιουργώντας το δικό τους μοτίβο, δείχνοντας έτσι την ευαισθησία
τους προς τα άτομα με τυφλοκώφωση.
Επισυνάπτουμε
την αφίσα από τις δράσεις μας.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΥΦΛΟΚΩΦΩΝ
– ΓΟΝΕΩΝ, ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΤΥΦΛΟΚΩΦΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΦΙΛΩΝ ΑΥΤΩΝ:
“ΤΟ
ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ”
Διαμάντω Μάτσα
diamatsa@gmail.com
,
pstiliotropio@gmail.com
Tηλ. :
2106440689,
6936440689
– 6944553854
Με την υποστήριξη
Πέμπτη 24 Ιουνίου 2021
Βίντεο μίνι παρουσίασης: 1821 Από το καριοφίλι στην πένα-Μνήμη Γιάννη Βλαχογιάννη-73 ιστορίες μιας ηρωικής εποχής
Α.ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ
Ο Γ. Βλάχος-Βλαχογιάννης (λογοτ. ψευδώνυμο Γ. Επαχτίτης, 1867-1945), με καταγωγή από σουλιώτικές και ρουμελιώτικες οικογένειες με ρίζες στον Αγώνα, είναι λογοτέχνης της Γενιάς του 1880 και ιστοριοδίφης. Υπέταξε το λογοτεχνικό του ταλέντο στην αναγκαιότητα και ανάδειξη της ιδιότητας του ιστορικού ερευνητή. Διασώζει μέσα από το διαρκές, επίμονο και συστηματικό του έργο μια ολόκληρη εποχή, το πνεύμα των Αγωνιστών του 1821, όπως αποτυπώνεται στα απομνημονεύ-ματά τους αλλά και πολύτιμο αρχειακό υλικό, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα τομέων της κοινωνικής οργάνωσης και ιστορίας στην περίοδο της Εθνεγερσίας και αργότερα στα χρόνια του Καποδίστρια, του Όθωνα, του Γεωργίου του Α΄. Υπέρμαχος του δημοτικισμού αλλά και του λαϊκού πνεύματος που αποτελεί τη βάση της νεοελληνικής ιστορίας, με έρωτα στην πατρίδα, προσπαθεί να αναδείξει την ακατάλυτη λεβεντιά πλευρών του ελληνισμού στην πορεία της Επανάστασης, τη χαμένη ηρωικότητα, την ιστορική αλήθεια μέσα από την τραγικότητά της, αλλά και να καταδείξει την αντιμετώπιση των παλιών πρωταγωνιστών σε μια εποχή που το πνεύμα του 1821 επιχειρείται να ξεχαστεί, σε ένα πλαίσιο ραγδαίων αλλαγών στο έμπα του 20ου αιώνα υπό τη επιρροή και αποθέωση του ευρωπαϊσμού και των πολύμορφων ρευμάτων του. Η ενδιαφέρουσα λογοτεχνική του παραγωγή επισκιάζεται από το πάθος του στην αναζήτηση αρχειακού υλικού (επιστολές, απομνημονεύματα, ντοκουμέντα, αποφάσεις, ημερολόγια κλπ) στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η ανάδυση του ανακαλυπτόμενου πλούτου αλλά και του τρόπου ανεύρεσής του ξεπερνά κάθε φαντασία. Η συλλογή του αποτελεί τη βάση των Γενικών Αρχείων του Κράτους στην ίδρυση των οποίων πρωτοστάτησε και υπήρξε πρώτος τους διευθυντής στην περίοδο 1915-1937.
Β. ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η παρούσα συλλογή αποτελείται από 73 λογοτεχνικά κείμενα της μορφής των σύντομων διηγημάτων-σκηνογραφημάτων με κεντρικό άξονα τον κόσμο του 1821, το ηρωικό του πνεύμα αλλά και πλευρές φαινομένων και συμπεριφορών κάτω από την επιρροή της «ιστορικής» ηθογραφίας στη διάρκεια τριάντα ετών (1901-1931). Έχουν πρωτοδημοσιευθεί ανεξάρτητα και ορισμένα πολλαπλά σε εφημερίδες, περιοδικά, αφιερώματα της εποχής αλλά και τρεις αυτόνομες επιλεκτικές εκδόσεις- συλλογές στη λογική ένταξης σε ρεύματα κοινωνικοπολιτικά και εκπαιδευτικά (1913 Εκπαιδευτικός Όμιλος) ή ενός υλικού με χαρακτήρα αφιερωματικό (1930-1931 για τα εκατόχρονα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας). Ο συγγραφέας μπολιάζει το προσωπικό βίωμά του από την έκθεσή του σε αφηγήσεις του οικείου περιβάλλοντός του (οικογένεια και κοινότητα), αξιοποιεί τις ιστορικές πηγές τις οποίες γνωρίζει καλά και ανασύρει από τις έρευνές του, τις τρέχουσες δημοσιεύσεις αρθρογραφίας εφημερίδων της εποχής του και φτιάχνει ένα πρωτότυπο χαρμάνι συνύπαρξης που αποτυπώνει με τη λογοτεχνική του γραφή μυθοπλαστικά, μιλώντας με αναστοχαστική και αναδυόμενη σκωπτική και έμμεσα καταγγελτική διάθεση για το ηρωικό πνεύμα μιας εποχής που στην πάροδο του χρόνου ηθελημένα ξεχνιέται η ουσιά του και απαξιώνεται από τους επίγονους κληρονόμους του.
2. ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ
Ως δημοτικιστής ακολουθεί μια ιδιότυπη ορθογραφική γραφή παρακολουθώντας τις γλωσσικές εξελίξεις του καιρού του στην κοινωνία χωρίς ωστόσο να ενταχθεί σε κάποιο ιδεολογικό ρεύμα σχετικά. Προκρίθηκε για λόγους ιστορικότητας της γλώσσας να μην γίνει παρέμβαση στη γραφή του Γιάννη Βλαχογιάννη και οι λέξεις του να αποδοθούν στους αναγνώστες με τις καταληκτικές γραφές των ρημάτων, των άρθρων αλλά και τη θεματική γραφή των ουσιαστικών της δημοτικής του καιρού του, των τριών πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα και οι όποιες παρεμβάσεις να αφορούν τους τονισμούς.
3. Η ΔΟΜΗ
Η συλλογή διηγημάτων του Γ. Βλαχογιάννη, αφιερωμένων στον κόσμο του 1821 παρουσιάζει μια πρωτοτυπία, καθώς για πρώτη φορά τα λογοτεχνικά κείμενα που τον αφορούν, αποσυνδέονται από τη συνήθη θεματική κατανομή του συγγραφέα (Τα Άρματα-Το Σούλι-Το Εικοσιένα-Το Μεσολόγγι) και παραθέτονται με χρονολογική σειρά σε κεντρικά κεφάλαια και υποενότητες παρακολουθώντας εξελικτικά τη ροή των ιστορικών γεγονότων της Επανάστασης, το διάστημα πριν και μετά από αυτή, όπως προκύπτει από το περιεχόμενό τους, τα συμφραζόμενα ή το κεντρικό τους μήνυμα: 1ο Κεφ. ΠΡΙΝ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΞΕΣΗΚΩΜΟ Α. Ο Κόσμος των Κλεφτών και Αρματολών Β. Το Σούλι κι οι Σουλιώτες. 2ο Κεφ. ΣΤΟ ΚΑΜΙΝΙ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ Α. Παραμονές του 1821 Β. Στη διάρκεια της Επανάστασης Γ. Στην πολιορκία του Μεσολογγίου 3ο Κεφ. ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ: ΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΗΧΟΙ Α. Στα χρόνια του Καποδίστρια και του Όθωνα Β. Παλιοί αγωνιστές, μνήμες, γεγονότα και νέες στάσεις
4. ΟΙ ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
Ο Γ. Βλαχογιάννης εκτός από το πνεύμα του 1821 αποδίδει και τον πλούτο της γλώσσας του. Στις υποσημειώσεις κάθε διηγήματος αναδεικνύεται το ζωντανό γλωσσικό χαρμάνι της εποχής καθώς πάνω από 400 περίπου λέξεις από ιδιωματικές διαλέκτους, ντοπιολαλιές αλλά και γλωσσικές επιρροές (αρχαία, ελληνιστικά και μεσαιωνικά ελληνικά, βλάχικα, βενετσιάνικα, σλάβικα, τούρκικα, αραβικά, πέρσικα, αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά, ιταλικά, αρβανίτικα) μεταφράζονται κυριολεκτικά ή μεταφορικά και αποδίδονται νοηματικά σε συσχέτιση με τα συμφραζόμενα, μαζί με είκοσι φράσεις ειδικής εννοιολογικής λειτουργίας μέσα στα κείμενα.
5. ΟΙ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΗΣ
Η συλλογή διακρίνεται για την διαφωτιστική παρουσία καίριων, πολύτιμων σημειώσεων στο τέλος του βιβλίου. Οι παλιότερες-αρχικές σημειώσεις μερικής έκτασης κάποιων κειμένων από τον ίδιο τον Γ. Βλαχογιάννη, στην παρούσα έκδοση επεκτάθηκαν σε όλα τα ευρισκόμενα. Έγινε επικαιροποίηση, εμπλουτισμός, επεξήγηση όσων σημειώσεων ήδη υπήρχαν σε εκδόσεις πρότερων συλλογών (1913, 1930), ενώ άλλες απλοποιήθηκαν, ξαναγράφτηκαν, συμπληρώθηκαν και κατά περίσταση αναπτύχθηκαν, για να φωτιστεί το χωροχρονικό και κοινωνικό πλαίσιο της υπόθεσης κάθε διηγήματος και η ατμόσφαιρά του και να γίνει πιο κατανοητό το πνεύμα της ιστορίας, ο περίγυρος και τα άδηλα ή συνδηλούμενα συμφραζόμενα, προς όφελος της λειτουργίας του κειμένου και της υποστήριξης του αναγνώστη.
6. ΟΙ ΚΑΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ
Η γλώσσα του Γ. Βλαχογιάννη είναι ένα ανοιχτό περιβόλι προσκλητικό για διαδρομές τόσο στη χρήση και λειτουργία της όσο και στην ποιότητα των εικόνων που δημιουργεί. Η δύναμη των περιγραφών του αποτελεί κέντημα γραπτής έκφρασης, που ξαφνιάζει όχι μόνο με την ποιότητα των λέξεων ή φράσεων που χρησιμοποιεί αλλά και για την υποβλητικότητα των αναδυόμενων μηνυμάτων. Στην παρούσα έκδοση συγκεντρώθηκαν όσες τέτοιες φράσεις εκτιμήθηκαν πως μπορούσαν να απομονωθούν σε έκταση ενός στίχου για να αναδειχθεί η ιδιαιτερότητα της εκφραστικής του γραφής.
7. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΜΕ ΥΛΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ Γ.Α.Κ
Με
την ευγενική υποστήριξη του πολύτιμου για την νεοελληνική ιστορία φορέα των
Γ.Α.Κ, η συγκεκριμένη έκδοση εμπλουτίζεται με φωτογραφικό αρχειακό υλικό για να
υπενθυμίσει την καταλυτική συμβολή του σεμνού ιδρυτή τους στη διάσωση του
λαϊκού πνεύματος των Αγωνιστών του 1821 και της εποχής τους αλλά και του
συγκεντρωμένου πλούτου που προσκαλεί για επιστημονική αξιοποίηση.
Τρίτη 22 Ιουνίου 2021
Στον Κήπο με τα Παραμύθια: Τριήμερο αφηγήσεων στη Νίκαια 25-26-27 Ιουνίου 2021
Παραμύθια Μικρασιατών και Αρμενίων
Η απεικόνιση και η
αφηγηματική παράδοση των παραμυθιών όλων των ανθρώπων όπου γης συνθέτουν μια
απεριόριστη πολιτισμική γεωγραφία της ανθρώπινης δημιουργικής φαντασίας. Οι
Τέχνες και οι Επιστήμες αποδεικνύουν ότι η ψυχική και πνευματική κατάσταση των
ανθρώπων διαπλάθεται αρμονικά από τη φαντασία η οποία δημιουργεί ένα εξαίσιο
έρεισμα στην άλλοτε εύκολη και άλλοτε τραχιά διαδρομή της ζωής τους. Η
παγκοσμιότητα της ελληνικής μυθολογίας τα Ομηρικά Έπη, οι αρχαίες τραγωδίες, οι
μύθοι του Αισώπου, τα λαϊκά παραμύθια…τι άλλο μπορεί να είναι, παρά η έκρηξη
της φαντασίας; Όταν, όμως, κλείνονται οι
πόρτες της , τότε οι άνθρωποι μοιάζουν σαν νομάδες που περιφέρονται χωρίς
κανένα προορισμό.
Οι διαχειριστές της
διαδικτυακής Ομάδας ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΚΚΙΝΙΑ ΣΤΗ ΝΙΚΑΙΑ, με τον ενθουσιασμό μελών της Ομάδας και με την αρωγή του Δήμου
Νίκαιας – Αγίου Ιωάννη Ρέντη υπόσχονται ένα τριήμερο αφηγηματικού ταξιδιού στον
κόσμο του παραμυθιού, στον Δημοτικό Κήπο.
Λαϊκά παραμύθια από τις βιωματικές πατρίδες , του Πόντου, της Σμύρνης,
της Κυζίκου, του Λιβισιού, της Μάκρης, του Αϊδινίου, της Πισιδίας, … θα οδηγήσουν τα παιδιά σε χώρους και
γεγονότα που εμπεριέχουν προαιώνια πείρα, ζωντανεύοντας τη φαντασία τους.
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούν τα ονόματα όσων αφηγητών
συμμετέχουν, της Έλσας Θεοφυλάκτου, της
Κουήν Μινασιάν για την προσφορά τους στην ανάπτυξη του πολιτισμού της Νίκαιας,
του Δημήτρη Β. Προύσαλη, δασκάλου - προφορικού αφηγητή και θεματοφύλακα των
παραμυθιών, εισηγητή σε πλήθος συνεδρίων για τη διάσωση του παραμυθιού.
Ακόμη,
συμμετέχουν τα μέλη της διαδικτυακής Ομάδας ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΚΚΙΝΙΑ ΣΤΗ ΝΙΚΑΙΑ: Γεωργίου Μαρία, Καρνέζης Κώστας,
Νικολαΐδου Αννέτα, Παπακωνσταντίνου Νατάσα,
από τη Θεατρική
Ομάδα της ΠΕΝ, ΘΕΑ ΣΥ : ο
Δαμίρης Μιχάλης, η Δούγια Κατερίνα, η Μουρελάτου Ιουλία, η Νικολοπούλου
Δώρα, η Σπανάκου Πόπη,
και από την Ένωση
Ποντίων Νίκαιας-Κορυδαλλού η Λαχανά Βερόνικα και ο Μακρίδης Θοδωρής.
Ο Πολιτισμός και οι Τέχνες είναι το βασικό νόημα της ζωής όλων αυτών των ανθρώπων.
Ευχαριστούμε τον Δήμο
Νίκαιας – Αγίου Ιωάννη Ρέντη και τη Διεύθυνση Πολιτισμού και Παιδείας του Δήμου Νίκαιας-Αγίου Ιωάννη Ρέντη για την άμεση ανταπόκριση στο αίτημά μας και τη σημαντική υποστήριξή τους.
Επίσης, ευχαριστούμε την Εταιρεία "Παραμύθια και μύθοι στου Κένταυρου τη ράχη" για τη συμμετοχή του κυρίου Δημήτρη
Β. Προύσαλη, καθώς και τον Πρόεδρο
του Κέντρου Ελληνοαρμενικών Ερευνών, Χάικ Κασαρτζιάν για την πολύτιμη
συμβολή του.
Διοργάνωση:
διαδικτυακή Ομάδα ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΚΚΙΝΙΑ ΣΤΗ ΝΙΚΑΙΑ
των εκδηλώσεων
Πέμπτη 17 Ιουνίου 2021
Στον απόηχο της παρουσίασης μιας συλλογής: Παραμύθια λαϊκά του Περιβάλλοντος-Για να σώσουμε το Μεγάλο μας Σπίτι-στη Θρυαλλίδα
Ο Φίλιππος Πλακιάς τραγουδά και συνοδεύει τις ιστορίες με την κιθάρα του
Τετάρτη 16 Ιουνίου 2021
Σ.ΕΠ.Α.Ι.Ε -Γεννηθήτω Λόγος νομικώς, εκ καρδίας αφηγηματικός εις κοινωνίαν απευθυνόμενος: Σωματείο Επαγγελματιών Αφηγητών Ιστορητών Ελλάδας
Έχουμε την τιμή και την χαρά
να σας ενημερώσουμε για την ίδρυση του Σωματείου μας με την επωνυμία «ΣΩΜΑΤΕΙΟ
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΑΦΗΓΗΤΩΝ-ΙΣΤΟΡΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ» μεδ.τ. «Σ.ΕΠ.Α.Ι.Ε.».
Το Σ.ΕΠ.Α.Ι.Ε ιδρύθηκε με τη Διάταξη 149/2021 του Ειρηνοδικείου Αθηνών και εγγράφηκε
στα Βιβλία Σωματείων του Πρωτοδικείου
Αθηνών με αριθμό μητρώου 33218/2021.
Η τέχνη της αφήγησης είναι
πανάρχαια και συνδέεται άρρηκτα, από την αρχή της παρουσίας του ανθρώπου στη γη,
με την οργάνωσή του σε κοινωνίες και τη δημιουργία και εξέλιξη του πνευματικού
πολιτισμού του. Τις τελευταίες δεκαετίες συγκεντρώνει παγκοσμίως και στην
Ελλάδα το ενδιαφέρον όλο και περισσότερων ανθρώπων. Αρκετοί από αυτούς αποδέχονται
την πρόκληση να αφιερωθούν ολοκληρωτικά σε αυτή την τέχνη, κάτι που γεννά την
ανάγκη να την αντιμετωπίσουν και ως τρόπο βιοπορισμού τους. Αυτή η ανάγκη και
τα δεδομένα της σύγχρονης κοινωνίας στην οποία ζούμε, γέννησαν με τη σειρά τους
το Σωματείο μας.
Πρωταρχικός σκοπός του
Σωματείου μας είναι η αναγνώριση
του επαγγέλματος του αφηγητή-ιστορητή από το Ελληνικό Κράτος ως αυτοτελούς
κλάδου καλλιτεχνικής και επαγγελματικής δραστηριότητας, διακριτού από άλλα
επαγγέλματα, όπως αυτά του ηθοποιού, του εμψυχωτή κ.α. και η διεκδίκηση όλων
των δικαιωμάτων που απολαμβάνουν οι επαγγελματίες (ασφαλιστικών, κ.α.). Παράλληλα
θέλουμε να στηρίξουμε και να προωθήσουμε την τέχνη της αφήγησης ώστε να
συσπειρώσει γύρω της ακόμα περισσότερους συνανθρώπους μας.
Καλούμε
λοιπόν όσους και όσες ασκούν την τέχνη της αφήγησης ως επάγγελμα να ενταχθούν
στο Σωματείο μας ως τακτικά μέλη. Καλούμε νέους και νέες αφηγητές και
αφηγήτριες ή/και όσους/ες επιθυμούν να ασκήσουν την αφήγηση ως επάγγελμα να
ενταχθούν στο Σωματείο μας ως προστατευόμενα μέλη. Κι ακόμα καλούμε όσους και
όσες θέλουν να γνωρίσουν και να στηρίξουν το Σωματείο μας και τους σκοπούς του,
να επικοινωνήσουν μαζί μας.
Το email του
Σωματείου είναι:
somateio.epaie@yahoo.com.
Αθήνα, 16 Ιουνίου 2021
Η Προσωρινή Διοίκηση
Βιολέτα Σολιδάκη
Ελεάνα Χατζάκη
Ελένη Μπασδάρα
ΑνεζούλαΚατσιμπίρη
Σάββατο 12 Ιουνίου 2021
Λέσχη Αφήγησης Αθήνας: 4η web Συνάντηση Ιούνιος 2021-Στο Zoomί των παραμυθιών
Η παρακολούθηση της εκδήλωσης προϋποθέτει τη χρήση της εφαρμογής ZOOM
στον υπολογιστή ή το κινητό μας τηλέφωνο ως συσκευή σύνδεσης.
Η συνάντηση του Ιουνίου πραγματοποιείται για 5η συνεχόμενη χρονιά
στον φιλόξενο χώρο του Βιβλιοπωλείου-Cafe
και είναι μια πρωτοβουλία της
"Παραμύθια και Μύθοι στου Κένταυρου τη ράχη" για τη δημιουργία ενός σταθερού περιοδικού βήματος αφήγησης που απευθύνεται και παραχωρείται στη λογική της υποστήριξης, σε όλους και όλες τους ενδιαφερόμενους και ενδιαφερόμενες, οι οποίοι επιθυμούν να μοιραστούν προφορικά μια ιστορία από το χώρο των προφορικών παραδόσεων από τους λαούς του κόσμου. Το βήμα τούτο παραχωρείται σε οποιονδήποτε θελήσει να σταθεί στο κέντρο του λόγου, υπό οποιαδήποτε ιδιότητα κι αν κομίζει (επαγγελματίας αφηγητής, ερασιτέχνης, εκκολαπτόμενος, μαθητευόμενος εργαστηρίου ή σεμιναριακού κύκλου). Οι ιστορίες που θα ακουστούν θα πρέπει να είναι επιλογή από:
Λαϊκά παραμύθια, μύθους Αισώπου, μυθολογικές ιστορίες, θρύλους, λαϊκές παραδόσεις, συναξάρια Αγίων ή αποσπάσματα από έπη, με την "υποχρέωση" να σταλούν οι αρχικές μορφές των αφηγημάτων-δηλαδή η μορφή όπως βρέθηκε η ιστορία και όχι όπως θα ακουστούν
Τηλ. Επικοινωνίας 6945906008
.............................
ΑΦΗΓΗΤΕΣ & ΑΦΗΓΗΤΡΙΕΣ ΙΟΥΝΙΟΥ 2021
1. Έλλη Κούβαρη
2.Σάββας Μαρίνος
3.Αναστασία Κουκουζέλη
4. Γιάννης Στρίγκος
5.Ελένη Μπασδάρα
6. Ερμιόνη Ντέτσικα
7. Καλλιόπη Κλόντζα
8. Μαρία Ταλιαδούρου
9. Κωνσταντίνα Γεωργοπούλου
10. Αναστασία Φλωράκη
ΑΝΑΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟΙ ΑΦΗΓΗΤΕΣ
1. Δημήτρης Β. Προύσαλης