Η προφορική αφήγηση μέσα στους εκπαιδευτικούς χώρους υπήρξε μια πρακτική με μεγάλο βάθος χρόνου τόσο στη Δυτική Ευρώπη όσο και στη Βόρειο Αμερική, με εφαρμογές που δεν συνδέονταν απαραίτητα ή μονοδρομικά με την προσχολική αγωγή και την πρώτη μικρή σχολική ηλικία. Η εμπειρία από την εισαγωγή της σε όλες σχεδόν τις βαθμίδες της εκπαίδευσης στη δύση, έξω από τους χώρους της παραδοσιακής κοινότητας, υπήρξε πλούσια σε παρακαταθήκες, γόνιμους προβληματισμούς, καταγεγραμμένες πορείες, ορατά αποτελέσματα, υποσχόμενες συνθήκες μακριά από τη λογική χρήσης της ως ενός ακόμη εκπαιδευτικού εργαλείου, που θα υπονόμευε και θα υποβάθμιζε την ποιητική της αξία και τις δυνατότητες προσέγγισής της ως επικοινωνιακού και ψυχοδυναμικού μέσου.
Ο επιμελητής του παρόντος ιστολογίου, βρέθηκε και από τις δύο μεριές της σχέσης και της συνάντησης, ως δάσκαλος της τάξης και ως προφορικός αφηγητής, που θέλησε να προάγει την αίσθηση από την προσωπική του εμπειρία και διαδρομή, να μοιραστεί τα δώρα του λαϊκού παραμυθιακού λόγου και να μεταφέρει μέσα και έξω από τις σχολικές αίθουσες, στα επιστημονικά συνέδρια και τις ημερίδες, την ιδέα της αναναγκαιότητας επανεκτίμησης της προφορικής αφήγησης και την ανίχνευση δυνατοτήτων για την εισαγωγή της μέσα στους χώρους του σχολικού περιβάλλοντος ακαδημαϊκού και μη.
Το κάλεσμά μου από σχολικούς συμβούλους και πανεπιστημιακούς καθηγητές υπήρξε από πολύ νωρίς ένα συνεχές μήνυμα πως υπάρχει μια αναδυόμενη ανάγκη και μια προσπάθεια αφουγκράσματος τούτης της σχέσης που ο λαϊκός άνθρωπος όπου γης το έκανε καθημερινή πράξη με πολλαπλές εφαρμογές.
Από τις μονοήμερες συναντήσεις με δασκάλους του 2004 στην Α' Αθήνας, στις ημερίδες του 2005 στην Πρέβεζα για τις νηπιαγωγούς, σε ανάλογες ημερίδες για εκπαιδευτικούς της Αβάθμιας στο Ηράκλειο της Κρήτης το 2006 , τις προδρομικές διημερίδες στον Ταύρο το 2001, τις ημερίδες με τους υπεύθυνους των Πολιτιστικών Θεμάτων το 2008, τις ημερίδες ιδιωτικών σχολείων για τα παραμύθια ενάντια στην Κρίση το 2009 και την Α΄ Μαγνησίας το 2011, τις πανεπιστημιακές αίθουσες ξεκινώντας το 2008 στο Ρέθυμνο και σχεδόν κάθε χρόνο από το 2010 και μετά, τις ημερίδες της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας στο Κερατσίνι το 2012, στο Παλιό Φάληρο το 2014 και τα λογής λογής πανεπιστημιακά συνέδρια από το 2006 και μετά.
Η πρόσκληση της Γεωργίας Πολυζώη, Συμβούλου Εκπαιδευτικού Έργου στο 1ο ΠΕΚΕΣ Α΄Αθήνας, φίλης από τον καιρό των φροντιστηριακών μαθημάτων υπό την εμβληματική διδασκαλία του παλιού φιλολόγου Ανδρέα Μπελεζίνη τη δεκαετία του 1980, έφερε τον Δεκέμβριο του 2023 τη διοργάνωση μιας ημερίδας για τον κόσμο του λαϊκού παραμυθιού και την αξιοποίησή του στην τάξη με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών της Γ και Δ τάξης.
Η ιδέα να πραγματοποιηθεί ένα προαιρετικό τετραήμερο σπαστό βιωματικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς, με τρεις τρίωρες συναντήσεις διακριτών θεματικών περιεχομένων, τις Παρασκευές 9/2, 16/2, 23/2 και 1/3/2024 μεταξύ 17.00 με 20.00 και μια συνάντηση πρακτικής άσκησης-έκθεση στην αφήγηση, στο φιλόξενο 74ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών στην Πλάκα οδήγησε στη θεματική: «Να σου πω μια ιστορία: Από το δάσκαλο στον αφηγητή-Όρια και εμβαθύνσεις
μιας αυτοανακαλυπτικής σχέσης με πολλαπλές εφαρμογές στη σχολική αίθουσα» με δώδεκα συμμετέχουσες και πολύ ενδιαφέρον, που θα αναδείξει δυνατότητες και προσεγγίσεις στην πράξη.
Η συμμετοχή των ενδιαφερομένων αφορούσε μόνο εκπαιδευτικούς της θέσης ευθύνης (12) της Γ. Πολυζώη Σ. Ε. ΠΕ 70 του 1ου ΠΕΚΕΣ Α΄Αθήνας και είναι μια προσφορά του γράφοντος προφορικού αφηγητή και εκπαιδευτικού σε συναδέλφους/σσες προκειμένου να ανακαλύψουν έναν απίστευτο κόσμο δυνατοτήτων, αισθήσεων, συνομιλιών, ανιχνεύσεων και ανακαλύψεων καθώς και επικοινωνιακών και εκπαιδευτικών οδοιποριών.
Με την υποστήριξη της "Παραμύθια και Μύθοι στου Κένταυρου τη ράχη".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου