Με μέλη των συμμετεχόντων/σσων στο Πρόγραμμα ERASMUS+ από την Ιορδανία και την Τυνησία
Την Τετάρτη 21 Ιουνίου 2023 πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+
Developing a Mutlidisciplinary Diploma on Art Therapy in Health Education,
μια σύμπραξη οκτώ κρατών της Ευρώπης και της Μεσογείου μέσα από το επιστημονικό αντάμωμα
13 πανεπιστημιακών φορέων
Η Μαράσλειος Σχολή σήμερα, ένα κόσμημα μετά την αποκατάστασή της
εισηγήθηκε και συντόνισε ο δάσκαλος, προφορικός αφηγητής και Υπ Δρ ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ
Δημήτρης Β. Προύσαλης
είχε ως θέμα:
Μαζί με τη Υπ Δρ ΕΚΠΑ Χριστιάννα Κατσαρού
"Oral stroytelling in times of Crisis: Aspects of Healing Fokltales in the 21st century"
(Η προφορική αφήγηση σε καιρούς Κρίσης:
Όψεις των θεραπευτικών λαϊκών παραμυθιών στον 21ο αιώνα")
Ήταν ένα μέρος από τη συμβολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με την διοργάνωση δύο εργαστηρίων από υποψήφιους διδάκτορές του που αφορούσαν στη θεραπευτική προσέγγιση, ανακάλυψη και επιστημονική πρόταση
για αξιοποίηση στην πράξη, τόσο του χορού όσο και της προφορικής αφήγησης
Και τα δύο εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν στο συγκρότημα της Μαρασλείου Σχολής, το οποίο φιλοξενεί τα μαθήματα και τις δράσεις του ΠΤΔΕ Αθηνών
Στη μικρή θεωρητική εισαγωγή τονίστηκε ο χαρακτήρας των λαϊκών παραμυθιών, η πολλαπλή λειτουργία τους, τα σημαίνοντα χαρακτηριστικά τους, οι ψυχολογικοί μηχανισμοί στη διάρκεια της προφορικής αφήγησης, επισημάνθηκαν τα αναγκαία κριτήρια επιλογής των προς αφήγηση ιστοριών, τα συγκείμενα και περικείμενά τους, ο ρόλος του αφηγητή και οι γενικοί ή ειδικοί στόχοι χρήσης των παραμυθιών.
Αναφέρθηκαν οι γενικές μορφές κρίσης που αντανακλώνται στα λαϊκά παραμύθια, η ενδοπροσωπική, η διαπροσωπική (σχέσεις εντός οικογένειας, αδερφικές, στο ζευγάρι κλπ) η κοινωνική με το ευρύτερο συμβιωτικό σε κοινό τόπο και χώρο σύνολο, η κρίση με το περιβάλλον κλπ
Έγινε αναφορά για τη θεραπευτική λειτουργία της Τέχνης, την εισαγωγή και χρήση της στις ανθρωπιστικές επιστήμες με επίκεντρο τον άνθρωπο και την αναγκαιότητα προσέγγισής της ως ένα άλλο μοντέλο και πρόταση παρέμβασης μέσου για την επικέντρωση στην επίλυση των πολύμορφων κρίσεων στις ανθρώπινες σχέσεις σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής.
Ακολούθησε μια ενδεικτική αναφορά λαϊκών παραμυθιών μέσω της αφήγησης στην αγγλική γλώσσα που αφορούν την κοινή εμπειρία των ανθρώπων πέρα από τις ιδιαιτερότητες των πολιτισμών.
Αξιοποιήθηκαν παραμύθια του αραβικού κόσμου και της Ανατολής για την πρόκληση του ενδιαφέροντος μέσω της πολιτισμικής και γεωγραφικής εγγύτητας.
Αξιοποιήθηκαν και τέθηκαν στο προσκήνιο της προσέγγισης του παρόντος ακροατηρίου τα παρακάτω παραμύθια:
Ιστορία 1η: Η γλώσσα του κόσμου (Αραβικός κόσμος)
(Αντοχή και φιλοσοφική προσέγγιση στην ποικιλόμορφη και συνεχή κριτική των πράξεων του ανθρώπου από τον περίγυρό του-Ενδυνάμωση του εαυτού στον τοξικό περίγυρο)
Ιστορία 2η: Οι ποντικοί στο πηγάδι (Ινδία)
(Είναι καλό κανείς να είναι κουφός απέναντι στα λόγια
αυτών που σπέρνουν την απελπισία, την καταστροφή και το κακό-
Ψυχολογική και συναισθηματική διαφοροποίηση από την κυρίαρχη άποψη)
Ιστορία 3η: Τα ζιζάνια (Περσία)
(Αγάπα τα αρνητικά που κουβαλάς μέσα σου και προχώρα-
Αποδοχή των αρνητικών που ενυπάρχουν μέσα στον εαυτό μας
στην πορεία για την ενίσχυση της προσωπικής μας ανάπτυξης)
Στο κλείσιμο του εργαστηρίου δόθηκε κατάλογος προτεινόμενης ενδεικτικής βιβλιογραφίας στα αγγλικά, σχετικά με την αφηγηματική ιατρική, την αξιοποίηση της θεραπευτικής αφήγησης, και τα θεραπευτικά λαϊκά παραμύθια σε πολύμορφες καταστάσεις κρίσης.
Μικρό απόσπασμα από το παραμύθι "Η Γλώσσα του Κόσμου"
Φωτογραφίες από το χορευτικό εργαστήρι που συντόνισε η Υπ Δρ ΕΚΠΑ Χριστιάννα Κατσαρού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου